Posted on

RUTA-74

Garraf, Alt Penedès, Baix Llobregat, Bages, Osona, el Ripollès i el Berguedà.

Sortint a les 8’00 hores de Cubelles, situat a la zona sud-oest de la comarca del Garraf, ens dirigim per la C-31 direcció Vilanova i la Geltrú, on ens desviem a l’esquerra per la C-15 fins arribar a Canyelles, situat a la zona nord de la comarca. Un cop allà i haver contemplat el castell de Canyelles restaurat en 1858 vam deixar enrere la comarca del Garraf i ens endinsem a la comarca de l’Alt Penedès continuant per la C-15 direcció nord fins a connectar amb l’AP-7 direcció Barcelona. Deixem a l’esquerra Vilafranca de Penedès, la Granada, Sant Sadurní d’Anoia, a la dreta deixarem Gelida fins a prendre la següent sortida cap a Martorell creuant així dita comarca i introduint al Baix Llobregat.El Baix Llobregat està formada per les terres de la part interior de la conca de l’Llobregat, entre la muntanya de Montserrat i el mar, i entre les muntanyes de Garraf i Collserola.
Continuem cap al punt de trobada, direcció nord per la C-55 cap a Manresa, capital de la comarca de Bages, tradicionalment més activa de l’interior de Catalunya. Situada a l’extrem meridional del Pla de Bages, a nord entre la confluència dels rius Llobregat i Cardener.
Un cop reunits i després d’un petit refrigeri, vam continuar camí per la C-55 fins a Sant Fruitós de Bages on prenem la C-25 direcció est cap a Vic capital de la comarca d’Osona. La comarca d’Osona se situa en el curs mitjà del riu Ter, a nord es troben les serres de Bellmunt, Curull i Cabrera; a l’est limita amb les Guilleries i a sud amb el Montseny. A l’oest, s’alça un conjunt de cingleres (Cingles de Bertí, de Centelles, de Collsuspina) que separa la Plana dels altiplans de l’Moianès i de l’Lluçanès.

Arribats a Vic continuem cap a nord per la C-17 direcció Ripoll capital de la comarca del Ripollès. És una comarca pirinenca que comprèn la conca alta del riu Ter i del seu afluent el Freser. A nord s’alça un conjunt de massissos i serres de Pirineu axial de cims elevats. Més cap al sud es troben els Rasos de Tubau i les serres de Matamala, Milany, Santa Magdalena i Curull.Ripoll està situat a la vall dels rius Freser i Ter, envoltat de muntanyes que confereixen a l’municipi un relleu marcadament accidentat, exceptuant la zona de la vall. És monument historicoartístic el Monestir de Sant Joan de les Abadesses, de monges benedictines.
El Ripollès ha estat una comarca pirinenca amb una activitat industrial notable, destaquen la indústria tèxtil, en colònies al llarg de el Ter i de l’Freser.
Continuem des de Ripoll per la N-152 direcció nord cap a Campdevànol, seguint aproximadament uns 2,5 km direcció Ribes de Freser, arribem a la Colònia Herand, destinació per tercer any consecutiu del nostre tribut a ARIS74. Un cop rememorat el seu record en el punt fatídic, ens dirigim a Campdevànol per refrescar-nos amb la beguda preferida del nostre estimat ARIS74. Campdevànol és un municipi situat a nord de Ripoll, a la dreta del riu Freser i del seu afluent el Merdàs.Una vegada frescos cadascun va prendre el rumb que més li va convenir i nosaltres vam decidir continuar rumb oest direcció Gombrèn per la GI-401, està situat a la vall de l’Merdàs, a nord-oest de Ripoll. El municipi es troba a l’peus de les serres pre-pirinenques de Mongrony, Coma Ermada, Costa Pubilla i Pedra Picada, totes més de 2000 metres d’altura i relleu accidentat. Es pot visitar el santuari de Santa Maria de Mongrony, de al segle XV. Església romànica de Sant Pere de Mogrony, d’una sola nau amb tres absis. Ruïnes de el castell de Mataplana. Museu històric de el mite de el Comte Arnau.Continuando per la GI-402 a uns 9 km aproximadament ens trobem amb el Coll de la Merolla de 1100 metres d’altura, frontera entre la comarca del Ripollès i la comarca de Berguedà, on vam fer parada i fonda en un petit refugi de muntanya a peu de carretera.
Un cop satisfet al nostre estómac, sense deixar la GI-402 que es converteix en la B-402, ens endinsem a la comarca de Berguedà direcció la Pobla de Lillet.
La comarca de Berguedà està situada a l’interior de Catalunya i participa dels alts relleus de l’Pirineu i de les planes de la Depressió Central. La meitat septentrional, coneguda com l’Alt Berguedà, està constituïda per la conca alta del riu Llobregat i les serres de l’Pre-Pirineu. El límit septentrional és una autèntica barrera muntanyosa, orientada d’oest a est, amb cims i carenes superiors als 2000 metres que separen la comarca del Berguedà de la del la Cerdanya: Serres de el Cadí i Moixeró, Puig d’Alp i Puigllançada . Al sud d’aquestes muntanyes, els rius han obert nombroses valls: el de l’Llobregat fins a la Pobla de Lillet i Castellar de N’Hug, el del riu de Bagà, el de Balsareny i el de Saldes. A l’est es troben les serres de Catllaràs i rasos de Tubau. Per l’oest les muntanyes són més elevades: Pedraforca, serres de l’Verd i Ensija i Rasos de Peguera.
Després d’aquesta petita introducció de la comarca, a la Pobla de Lillet es troba el desviament a la dreta de la carretera que ens porta a Castellar de N’Hug ja el naixement del riu Llobregat, estar ben atents ja que la senyalització està fatal. la Pobla de Lillet es troba a sud de la serra de Moreu, a la vall de Lillet regat pel riu Llobregat. Es pot visitar el Pont Vell, romànic, d’arc de mig punt. Parròquia de Santa Maria, d’estil romànic situada als afores de el nucli urbà. Església de Sant Miquel de Lillet de segle XII accessible per pista. Ruïnes de l’antic castell.
Continuem per la B-402 direcció oest fins a Guardiola de Berguedà, deixant Bagà a nord, prenem la C-16 en sentit sud cap a Cercs i Berga la capital de la comarca. Continuem sentit sud fins a Manresa, Martorell i Cubelles.

Fotos aqui

Video

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *